بازاریابی شبکه ای | نتورک مارکتینگ به نوعی روش فروش گفته می شود که به کمک آن شرکت ها می توانند کالاها را بدون بهره گیری از تبلیغات و حتی بدون واسطه به فروش برسانند. در بازاریابی شبکه ای مشتریان پس از خرید کالا در صورت علاقه می توانند کالاهای شرکت ها را معرفی و بازاریابی نمایند و بدین ترتیب سود کسب کنند. درآمد در بازاریابی شبکه ای هم به بازاریابی مستقیم محصولات و هم به ازای فروش از طریق افراد تحت پوشش که قبلا معرفی شده اند، کسب می گردد.
مفاهیم مرتبط با بازاریابی شبکه ای عبارتند از:
شرکت های هرمی ( Pyramid Schemes )
فروش رابطه ای ( Affiliate Marketing )
بازاریابی چند سطحی
ام ال ام
شرکت های پونزی در بازاریابی شبکه ای
ان ام
فروش ارجاعی (Referral Marketing)
شرکت های سرمایه گذاری
بازاریابی اثر شبکه ای (Network-Effect Marketing)
نقش بازاریاب ها در بازاریابی شبکه بصورت تبلیغات کلامی یا بازاریابی چهره به چهره (دهان به دهان) است. نقش بازاریاب ها در بازاریابی شبکه ای این است که با روش های فوق اقدام به فروش کالاهای یک شرکت می نمایند. نقش بازاریاب شبکه ای قانونمند ، بدلیل شباهت این نوع از فروش ، با شرکت های هرمی می باشد.
شرکت هرمی شرکتی است که به اعضای تحت پوشش خود به ازای ورود افراد جدید ، درصد سود می دهد. بازاریاب ها در شرکت های هرمی محصولی را نمی فروشند و پول های مشتریان خود را در یکجا جمع می کنند و با آن کاری انجام نمی دهند. در اغلب کشورها از جمله ایران ، امارات و چین غیر قانونی هستند. زیرا به ازای جذب نفرات جدید پول می دهند و بطور قطع در یکجا این زنجیر پاره می شود و وقتی هرم فرو بریزد، بجز عده ای که در بالای هرم جایگاه خود را ساخته اند، الباقی پول خود را از دست می دهند! البته داشتن محصول ، قانونی بودن فرایند های شرکت را تضمین نمی کند. برخی شرکت های هرمی برای کتمان ، خود را شرکت ام ال ام معرفی کرده و کالایی را در برنامه های خود قرار می دهند ولی چون هدفشان فروش محصول نیست، قیمت آن بسیار بالاتر از قیمت واقعی کالا و بازار آزاد می باشد. دو ویژگی شرکت های هرمی :
ویژگی شماره ۱ شرکت های هرمی : انبارش تحمیلی محصولات
شرکت های هرمی مشتریان خود را وادار می نمایند که تعداد هر چه بیشتری محصولات خاص کلکسیونی تهیه کنند تا در آمد بیشتری کسب کنند، حتی اگر محصولات مصرفی نباشند.
ویژگی شماره ۲ شرکت های هرمی : خرده فروشی ندارند
محصولات در شرکت های هرمی به دلیل ارزش کم و قیمت زیاد، در اغلب شرکت های هرمی فقط بین اعضای داخل هرم می چرخد و مردم عادی از آن استقبالی نمی کنند.
اول باید یک مفهوم دیگر را تشریح کنیم. بازاریابی چند سطحی که برخی اوقات با بازاریابی شبکه ای یکسان می شود. بدین معنا که شرکت از چند لایه متعدد از نفرات جهت بازاریابی یک محصول برای رساندن آن به مصرف کننده تشکیل می گردد. یک نفر فروشنده ، علاوه بر جذب مشتری جدید وظیفه آموزش بازاریاب های تازه وارد را به منظور جذب مشتری جدید به عهده می گیرد.
بازاریابی شبکه ای مورد استقبال بسیاری شرکت ها طی سال های اخیر بوده است. اگر شما شنیدید که یک شرکت با سابقه اعلام کرد ” در صورت معرفی یکی از دوستانتان به ما، در خرید بعدی از تخفیف برخوردار شوید” این همان بازاریابی چند سطحی است. یکی از اهداف ایجاد باشگاه های مشتریان همین موضوع بوده است.
شرکت های سنتی
در شرکت هایی که سیستم بازاریابی شبکه ای وجود ندارد ، مدیر و نمایندگان فروش طی یک فرایند جذب، در شرکت استخدام می شوند. شرکت های سنتی برای استخدام کارشناسان فروش به دلیل محدود بودن منابع مالی شرکت جهت پرداخت حقوق، تعداد مشخصی امکان جذب دارند. و اگر منابع بیشتر شود، باید علاوه بر تعداد کارشناسان فروش ، باید تعداد مدیران هم بیشتر گردد.
شرکت های بازاریابی شبکه ای یا MLM ابتدا با ثبت نام یک نفر که امکان جذب مشتریان (فروشندگان) باشد فعالیت را آغاز می نماید. ضمنا هر یک از نفرات حق این انتخاب را خواهند داشت که یک مدیر شوند. شرکت های بازاریابی شبکه ای درصد از فروش پرداخت می نماید (نه حقوق ثابت). در شرکت های بازاریابی شبکه ای هیچ محدودیتی به منظور جذب مدیر و نماینده فروش نیست. علاوه بر شرکت های بازاریابی شبکه ای ، فروشندگان نیز این روش را می پذیرند. می پذیرند به این دلیل که دریافت حقوق شان محدود به حجم فروش خودشان نبوده بلکه آنها از حجم فروش سایر افراد تحت پوشش ، درصد فروش دریافت می نمایند.
درباره این سایت