همان گونه که می دانید بازاریابی عبارتست از ی نیازها و خواسته ها در صورتی که بازاریابی سبز عبارتست از ی نیازها و خواسته ها با حداقل اثرات مضر و مخرب روی محیط زیست. در نظر داشته باشید که در اجرای موارد بازاریابی سبز نیازی به حذف صد درصد اثرات مخرب نیست و تنها سعی کلیه پرسنل شرکت در به حداقل رساندن اثرات مضر است.
با گذشت زمان و رقابتی تر شدن بازارها و همچنین تغییر در نگرش مشتریان، شرکت ها را مم به پیروی و به کارگیری رویکرد بازاریابی سبز می نماید. شرکت ها نیز با مهندسی مجدد در فرآیندهای تولیدی و طراحی کالا و خدمات خود، جایگاهشان را در موقعیت رقابتی تحکیم می بخشند.
مشاوران و اعضای هیئت علمی پارک بازاریابی ایران به کمک بنچ مارک شاخص های استاندارد ایزو 18000 و همچنین شاخص های سازمان محیط زیست، شاخص های قابل ارزیابی به منظور کاربردی نمودن مفاد بازاریابی سبز تدوین نموده و این شاخص ها را توسط مشاوران و ممیزهای مجرب موسسه ملی استاندارد ایران در شرکت های طرف قرارداد ممیزی می نمایند.
بازاریابی سبز در عصر حاضر به عنوان یک مسئولیت اجتماعی، یک وجه تمایز محسوس برای مشتریان برخی محصولات به نظر می رسد. مشاوران پارک بازاریابی ایران در صورت تأیید این موضوع از طرف مشتریان شرکت های مختلف، اصول و چارچوب بازاریابی سبز GREEN MARKETING را در شرکت ها پیاده سازی می نمایند.
بازاریابی سبز یکی از راهکارهای اجرایی است که شرکت ها در کشورهای پیشرفته مورد بهره برداری قرار گرفته است. در سال 1390 برخی شرکت های ایرانی از مباحث بازاریابی سبز استفاده کردند اما مورد استقبال توسط مخاطبین قرار نگرفت. اما در سال 1393 برخی شرکت ها توانستند با بهره جستن از بازاریابی سبز ، مخاطبین زیادی را گرد خود جمع کنند.
اولین مقاله بازاریابی سبز در ایران توسط کارشناسان پارک بازاریابی ایران تدوین و توسط سازمان محیط زیست منتشر گردید. مقاله بازاریابی سبز در ایران موضوع بسیار جدیدی بوده و مستندات کافی در این زمینه وجود ندارد. در سال 1391 اولین بار شاخص های ت هایسبز که توسط سازمان محیط زیست گردآوری شده بودند، توسط پژوهشگران پارک بازاریابی ایران مورد ممیزی قرار گرفته و در قالب پرسشنامه ای جهت ممیزی بازاریابی سبز در شرکت ها تدوین گردید. برخی شرکت ها پس از این ارزیابی ، مقاله بازاریابی سبز با عنوان بازاریابی سبز در سازمان خود تهیه و در قالب فعالیت های روابط عمومی در جراید و مجلات و منتشر نمودند.
اصول بازاریابی سبز از مدیریت شرکت ها آغاز می شود و به مصرف کنندگان محصولات شرکتی که بازاریابی سبز دارد، تسری می یابد. اصول بازاریابی سبز در اغلب کشورهای پیشرفته از جمله آلمان جایگاه خود را یافته است. از جمله اصول بازاریابی سبز ، حمایت مدیران و پرسنل شرکت های سبز حتی در زمان عدم حضورشان در شرکت ها است. اغلب شرکت های نوگرای ایرانی و مدیران جوان ، بدون آگاهی از اصول بازاریابی سبز وارد این عرصه می گردند و به دلیل اصولی نبودن فعالیت هایشان به سرعت این حوزه را ترک می نمایند. شرکت های برای آنکه بتوانند از بازاریابی سبز به بهترین نحو بهره برداری نمایند، باید باید از مدیریت سازمان تا یکایک نفرات حاضر در شرکت از اصول بازاریابی سبز مطلع گردند.
روش های بازاریابی سبز با توجه به فرهنگ ، اقتصاد و ت در کشورها ، متفاوت است. به عنوان مثال برخی از روش های بازاریابی سبز در کشورهای پیشرفته عبارتند از مصرف کنندگان سبزی که نمیخواهند کالایی مصرف کنند که دارای این شرایط باشد:
هنگام تولید یا استفاده یا تجزیه آن به محیط خسارت وارد کند.
ضایعات غیر ضروری زیادی از طریق بسته بندی وارد محیط زیست نماید
تاثیر منفی روی سایر مردم جهانداشته باشد.
سلامتی مصرف کنندگان یا دیگران را به خطر اندازد
و در نهایت برای حیوانات مضر باشد
اما روش های بازاریابی سبز مورد استفاده در ایران عباتند از :
ایجاد مناطق حافظت شده
تصویب و اجرای قوانین مربوط به استانداردهای آلایندگی ماشین هاو کارخانه ها
اجباری کردن برچسب انرژی و نظارت بر مصرف سوخت
طرح تفکیک زباله در مبدا
بهره برداری از کارخانه بازیافت
همان گونه که مشخص گردید، اغلب روش های بازاریابی سبز که در ایران مورد استفاده قرار گرفته است، مربوط به دولت می شود در صورتی که روش های بازاریابی سبز مورد استفاده در دنیا اغلب از طریق NGO ها پیگیری می شوند. اما روش های بازاریابی سبز دارای اصول منحصر به خود است که در پارک بازاریابی ایران با توجه به شاخص های فرهنگی و اجتماعی مورد بررسی و بهره برداری قرار گرفته است.
بازاریابی سبز توسط مشاورین پارک بازاریابی ایران در شرکت های متعددی تاکنون پیاده سازی گردیده است. در صورت تمایل به کسب اطلاعات بیشتر با مشاور بازاریابی به شماره 77655810 تماس حاصل نمایید.
درباره این سایت